Tøjmarkedet i Danmark (såvel som i resten af verden) gennemgår i disse år kæmpe forandringer, der er ved at ryste markedet om som aldrig før. Der kommer hele tiden flere og flere mærker til, og de enkelte mærker får større og større udvalg.

Det er en udvikling der ganske naturligt, som så meget anden udvikling, må tilskrives internettet. Men e-handlens fremdrift forsvinder de fysiske begrænsninger, som ellers tidligere satte nogle forholdsvis faste rammer for hvor mange forskellige produkter der kunne være tale om.

En butik fra begrænset af sin størrelse, og kunne altså ikke bare have 200 slags jeans og 30 forskellige former for hvide t-shirts på lager. Det kender man stadig hvis man f.eks. går i H&M – der er måske en 2-3 varianter af de fleste ting, lidt mere af det der er meget populært, men det er så det.

Den begrænsning er der ikke ved nethandel, hvor de store spillere som Zalando og Boozt har lagre der dækker hele Europa, og derfor kan have et meget større udvalg.

Det gør det meget mere uoverskueligt at være forbruger – hvem har de bedste tilbud, hvad skal man vælge, hvor finder man varerne billigst etc. er spørgsmål man som forbruger ofte stiller sig selv, og prøver man at kigge de forskellige tøjbutikker igennem selv mister man hurtigt overblikket.

Ny dansk aggregator

Derfor har vi set en udvikling hvor der er flere og flere hjemmesider der starter op, ikke som forhandlere selv, men som såkaldte aggregatorer, der samler, filtrerer og præsenterer produkter fra mange forskellige webshops på en nem og overskuelig måde.

Måden det foregår rent praktisk er at aggregator-siden loader produkter ind fra f.eks. 5 forskellige webshops, sammen med en masse data.

Så anvender de nogle filtre og sorteringer på tværs af alle disse data, for på den måde at kunne give et samlet overblik over alle produkter, inkl. Sammenligning af pris.

Og nu er der så kommet endnu en af disse tøjsider online. Det er unfairfashion.dk der er tale om, en side der allerede nu filtrerer og præsenterer over 200.000 produkter.

Et billede på fremtiden?

Det er interessant at tænke over om dette aggregator-fænomen kan siges at være et billede på fremtiden inden for andre brancher også, eller om det kun er noget vi kommer til at se inden for tøjbranchen.

Vi tror at der er så mange muligheder for at filtrere og manipulere data i takt med at både serverkraft og netforbindelser bliver bedre og bedre, så at fremtiden går mod at aggregatorsider bliver normen snarere end undtagelsen.

Vi kender det allerede, f.eks. fra musik hvor tjenester som Spotify og iTunes samler musik fra mange forskellige pladeselskaber, og fra sider som Amazon og Miinto der samler mange forskellige forhandlere under ét tag for at gøre det nemmere for forbrugeren.

En spændende udvikling – og godt set af unfairfashio.dk som kommer til at være forrest i udviklingen.