Da internettet så småt begyndte at komme til verden for 20 år siden var der vist ingen der helt havde forestillet sig hvor stor en indflydelse det rent faktisk ville komme til at have på verdenen. Ikke bare på den måde vi kommunikerer, men også på den måde vi handler på, og den måde vi får ordnet så praktiske ting som f.eks. vores værkstedsbesøg med bilen.

I ”gamle dage” brugte man det værksted man fik anbefalet af venner og familie, eller man kiggede i telefonbogen og fandt nogle af de værksteder der lå tæt på og prøvede at ringe rundt til dem.

Indhent flere tilbud

I dag bruger man internettet til at outsource alt det arbejde man tidligere havde med at indhente tilbud, sammenligne referencer og anmeldelser og se hvad der bedst kunne betale sig – ting som rigtignok er vigtige at gøre inden man vælger sin automekaniker, men som også er meget tidskrævende.

Lad os sige at bilen har brug for en tur på værkstedet fordi der er noget i undervognen der skal ordnes. Man vil jo gerne have en billig undervognsbehandling, men også gerne et sted der er til at stole på og hvor man ikke bliver narret.

Her kan man så bare gå ind på en side som autotilbud.dk, udfylde ens informationer og så modtager man tilbud fra interesserede værksteder og kan så vælge det tilbud der passer en bedst.

Derfor er det så smart

Der er flere fordele ved at gøre det på denne måde frem for selv at skulle kontakte de forskellige automekanikere og indhente tilbud og priser.

  1. For det første går det meget hurtigere. Du skal kun udfylde dine informationer én gang, og så klarer systemet resten.
  2. Du kan også gøre det når du har tid til det. Det er ikke sikkert at automekanikerne er så glade for at tale i telefon kl. 22 om aftenen, men hvis det er der du har tid til at udfylde formularen i ro og mag er det helt fint med systemet.
  3. For det tredje ved automekanikerne godt at de konkurrerer med andre firmaer om at få din ordre. Det betyder at de skruer lidt op for servicen og lidt ned for priserne når de sender tilbuddet til dig – ellers vælger du jo bare en konkurrent.
  4. Og sidst men ikke mindst er det kun automekanikere der rent faktisk er interesserede i opgaven som du kommer i kontakt med. Hvis du selv har prøvet at kontakte flere mekanikere tidligere ved du sikkert godt at en del faktisk er mere eller mindre ligeglade – de har ordrer nok, og så spilder man sin tid ved at snakke med dem.

Hvis du vil have nogle gode råd til hvordan du vælger det rigtige værksted kan du også læse FDMs værkstedsguide hvor du kan få et par fifs til at lave det helt rigtige valg.

Fremtiden?

Med internettets hjælp er mekanikerbranchen allerede nu ved at blive forvandlet fra en ugennemsigtig , tidskrævende og besværlig størrelse hvor det galt om at kende de rigtige mennesker hvis man ikke skulle blive narret, til en branche hvor der er langt mere gennemsigtighed, hvor du nemt kan få en række tilbud og vælge det der passer dig bedst, og hvor du nemt kan sammenligne hvad mange tusinde kunder synes om de forskellige værksteder.

Hvad fremtiden bringer er svært at spå om – der er allerede nu kommet biler der selv registrerer hvornår det er tid til et værkstedseftersyn, og i takt med at selvkørende biler begynder at komme til kan man måske forestille sig en dag hvor bilen automatisk registrerer at den trænger til et lille eftersyn, tjekker mekanikerens kalender, og selv kører hen og bliver strammet op mens du er på arbejde for at være tilbage igen når den skal bruges – det lyder utopisk lige nu, men det kommer måske en dag.