Godt indhold er efterhånden ved at være en nødvendighed hvis du gerne vil have besøgende på nettet. Folk er blevet så vant til internettet, til at læse gode artikler og få godt indhold serveret gratis, at de ikke gider beskæftige sig med din side hvis ikke du har noget at tilbyde. Den kommer ikke til at blive delt på facebook, og Google er også blevet så smart at de ikke gider vise den hvis ikke der er noget godt på.

Men godt indhold er ikke lige til at finde på – det hænger desværre ikke på træerne. Der er dog nogle genveje du kan bruge til at producere godt indhold hurtigere – og en af dem er data.

Det kigger vi mere på i denne artikel.

Eksempel – rangering.dk

Man siger at eksempler fremmer forståelsen, så for at komme med et godt eksempel på hvordan du kan bruge data til at producere indhold skal vi kigge på forbrugersiden rangering.dk.

Her hjælper rangering.dk forbrugere med at finde deres nye produkter (hviket jo godt kan være meget uoverskueligt og forvirrende – du ved at du gerne vil have et pulsur, men hvilket er bedst til prisen?) ud fra data.

Rangering.dk har et rangeringssystem hvor de rangerer produkter baseret på en blanding af brugeranmeldelser og testbedømmelser fra troværdige tests. Hvis du skal købe en nyt pulur får du altså en liste over alle pulsure, rangeret fra bedst til værst med en %-score, og så kan du så selv se hvor mange penge du vil bruge, kontra hvor godt et produkt du vil have.

Rangering.dk har også skrevne produktbeskrivelser af de enkelte produkter. Det er selvfølgelig meget brugbart, og de fleste andre produktsammenligningssider havde formegentlig ladet sig nøjes med det.

Men der hvor rangering.dk for alvor kommer til sin ret er når de putter data på og laver det om til %, og på den måde tager alt den viden de har og koger den ned til en overskuelig liste.

Meget brugbart – og noget der i den grad bliver delt på Facebook.

Sådan gør du selv

Hvis du selv gerne vil i gang med at bruge data til at producere indhold kan det hurtigt virke meget overvældende, men det behøver det ikke nødvendigvis at være. Det er klart at hvis du skal lave et rangeringssystem med mange hundrede produkter og tusindvis af anmeldelser er det noget af en opgave, men mindre kan også gøre det.

Det første du skal tænke på er om du har en eller anden data som på en eller anden måde kunne være spændende, overraskende eller brugbart hvis det blev præsenteret på en god måde.

Oplagte steder at kigge som webshop er typisk i sine kundedata – er der en overvægt at folk fra en enkelt by/region der køber dit produkt, er der noget overraskende i aldersfordelingen (sælger du segboards og sælger en masse til 65+ er der en god historie, ligeledes hvis du sælger piber og har mange unge købere).

Nu skal du så bare hente den data ud, præsentere den på en flot måde og skrive en introduktion, og voila, så har du dit gode, del-bare indhold, baseret på data. Nemt og ligetil.