Det har lige været Black Friday, og nethandlen over alle brancher har sat nye rekorder. Også i tøjbranchen er der glade øjne efter fredagens storsalg.

Det har man i hvert fald kunnet mærke på FashionBox, en webshop der sælger herretøj og dametøj, og også i mange andre tøjbutikker rapporterer man om både mange flere ordrer end man plejer, men også større ordrer end normalt.

Mange webshops havde på Black Friday allerede nået deres normale omsætning og antal ordrer i løbet af formiddagen, og trenden fortsatte hele dagen (og weekenden med for de flestes vedkommende da Black Friday blev til Black Weekend).

En god måde at komme af med resterne

Ikke nok med at der blev solgt til flere kunder end der plejer, og at hver kunde købte mere end han plejer, så er der også en anden rigtig god ting ved Black Friday – mange har nemlig brugt det som en god mulighed til at komme af med alle de varer som de normalt har haft svært ved at sælge, og som bare står på lageret og trækker støv og binder kapital.

En smart måde at gøre det på har været ved f.eks. at have 10-20% rabat på hele shoppen, og så sælge dette man rigtig gerne ville af med til noget der ligner indkøbspris, altså minus omkring 70%. På den måde kan man sælge til dem der bare vil have det nyeste nye og stadig tjene lidt på dem, men man får også langet en masse over disken man ellers ikke ville – og med 70% kan det være man kan lokke nogle nye kunder til, blive nævnt i Black Friday grupper på Facebook etc.

Ikke alle var lige glade

Inden Black Friday var der flere tøjbutikker der var ude at udtale sig meget negativt om dagen og sige at det var med til at ødelægge tøjbrancen, og at det snart ikke var til at være forretningsdrivende mere så meget som priserne altid blev presset.

Der var også flere high-end brands der valgte ikke at holde Black Friday men i stedet lukke deres side helt ned, noget der skaffede dem meget omtale og helt sikkert også flere salg.

Tøjbranchen som helhed tog dog godt imod dagen, havde masser at tilbud, og slog også alle tidligere omsætningsrekorder.

Returneringer i vente

En ting man dog måske kan forvente, og som lidt kan slukke julelysene i de glade tøjbutikøjne er returneringer – og flere end der plejer. Noget kunne nemlig tyde på at dem der har købt stort ind black friday har gjort det ud fra devisen ”hellere en trøje for meget end en trøje for lid” og virkelig købt stort ind, og i flere forskellige størrelser.

Kunderne har formegentlig købt flere varianter af f.eks. jeans for så kun at beholde en eller to af dem. Det er noget man tit ser når der handles tøj på nettet, og det er derfor som sådan ikke overraskende, men stadig mere end man plejer at se.